Pages

Monday 2 July 2012

Kenapa Lagu Kebangsaan Spain Tidak Mempunyai Lirik..??




Spanyol mempunyai lagu kebangsaan yang paling unik berbanding negara-negara lain. Lagu kebangsaan Spanyol ternyata tidak mempunyai lirik. Sempat terjadi festival membuat lirik pada sekitar tahun 2007, tapi ternyata itu tidak berjaya. Tetap saja, lagu kebangsaan Spanyol tanpa lirik.

Menurut Top Tour of Spain, lagu kebangsaan Sepanyol ini tidak diketahui tepat sejarah kelahirannya. Catatan sejarah hanya menyebutkan, lagu kebangsaan mula dikenali pada tahun 1761 di negeri matador itu. Ketika itu, lagu kebangsaan yang dikenali berjudul La Marcha Granadera.

Semasa Raja Carlos III berkuasa, keadaannya berubah. Lirik lagu La Marcha Granadera tidak lagi dinyanyikan di depan umum. Sang raja mengganti liriknya dan tajuk lagu berubah menjadi Marcha Real. Lagu ini terus dinyanyikan sebagai lagu kebangsaan hingga awal tahun 1900-an. Ketika itu pecah perang saudara yang menghancurkan Eropah.

Spanyol pun ikut terpengaruh perang. Kekuasaan di negara tersebut berganti. Seiring pergantian kekuasaan, Spanyol kembali berganti lagu kebangsaan. Sepanjang tempoh 1931-1939, lagu kebangsaan yang diakui oleh Sepanyol berjudul el Himno de Riego. Setelah itu, Franco mengambil pucuk pimpinan di Sepanyol.


Begitu Franco naik takhta, lagu kebangsaan Spanyol kembali berganti. Lagu Marcha Real kembali dinyanyikan, tapi judulnya dikembalikan ke tajuk semula. Kekuasaan Franco berakhir pada tahun 1975. Saat itu kembali muncul pertentangan soal lagu kebangsaan di tengah masyarakat Spanyol. Akhirnya sejak tahun 1978 Spanyol memutuskan untuk menghilangkan lirik pada lagu kebangsaannya.

Jawatankuasa Sukan Olimpik Nasional Spanyol pernah menggelar pertandingan membuat lirik lagu kebangsaan pada tahun 2007. Pertandingan ini dimenangi oleh seorang pengangguran berusia 52 tahun (ketika itu) asal Madrid yang bernama Paulino Cubero. Cuma, hasil dari pertandingan ini tidak bertahan lama. Kritik keras dari masyarakat berdatangan.

Tidak hanya masyarakat yang protes, tapi parlimen Sepanyol juga tidak bersedia bersetuju lirik lagu kebangsaan keputusan pertandingan ini. Hanya bertahan beberapa hari, lirik lagu ini kemudian ditarik lagi dan lagu kebangsaan Spanyol kembali tidak berlirik. Hal ini menjadikan lagu kebangsaan Spanyol menjadi berbeza berbanding lagu kebangsaan negara lain.

No comments: