Pages

Saturday 30 June 2012

Kenapa Seseorang Boleh Bersin Ketika Terdedah Kepada Matahari




Mungkin ini adalah salah satu kebiasaan lucu sekaligus menghairankan. Beberapa orang seringkali bersin semasa menghadap atau melihat matahari. Ini bukan hal yang sukar ditemui, kerana beberapa orang juga mempunyai kebiasaan bersih saat sinar matahari mengenai wajah mereka. Lalu, apa penyebab kebiasaan ini?

Pagon, seorang doktor kanak-kanak yang mengendalikan rawatan genetik di Seattle Children Hospital mengatakan bahawa kebiasaan bersin saat menghadap sinar matahari ini merupakan hal yang diturunkan dan biasa disebut "photic sneeze reflex."

Tak hanya disebabkan oleh faktor genetik, Pagon juga menjelaskan bahawa banyaknya jumlah bersin yang dilakukan biasanya juga sama dan turun-temurun.

Uniknya, penemuan ini berjaya dipecahkan oleh Pagon secara tidak sengaja ketika menghadiri persidangan kesihatan bersama rakannya. Mereka membicarakan topik ini, dan secara kebetulan diketahui bahawa empat daripada 10 orang di antara mereka mempunyai reaksi ini.

"Salah satu rakan sekerja mengatakan bahawa orang di keluarganya bersin sebanyak lima kali, di keluargaku sebanyak tiga kali, dan pada orang lain hanya satu kali," kata Pagon, seperti dilaporkan oleh MSNBC.


Mereka mendapati bahawa setiap individu yang punya kebiasaan ini mempunyai peluang sebanyak 50% untuk menurunkan kebiasaan tersebut pada anaknya. Meskipun kebiasaan ini tampak tak biasa, namun ini bukanlah fenomena yang jarang ditemui. Diketahui sekitar 18 - 35% orang mempunyai kebiasaan ini, atau sekadar sensasi menggelitik pada hidung mereka apabila melihat sinar matahari. Beberapa orang bahkan mengalaminya dengan cahaya yang berbeza, seperti sinar lampu, kilatan dari kamera, dan lain-lain.

Nicolas Langer, PhD, seorang penyelidik neuropsikologi Universiti Zurich menjelaskan bahawa refleks yang terjadi ketika seseorang bersin ini bukan termasuk refleks klasik yang melibatkan batang otak atau sumsum tulang belakang, melainkan area kortikal yang lain.

Salah satu teori yang ditawarkan Langer adalah bahawa sistem visual otak yang lebih sensitif terhadap cahaya. Ketika melihat cahaya, sistem ini langsung mengaktifkan daerah somatosensori yang kemudian mencetuskan bersin.

Teori lain bahawa ada dua saraf yang terletak berdekatan, iaitu saraf optik dan trigeminal, sehingga cahaya yang masuk juga berhubung dengan hidung dan menyebabkan bersin.

Walaupun sepertinya tidak berbahaya, namun orang yang mempunyai kebiasaan ini sebaiknya memperhatikan jenis pekerjaan yang akan mereka ceburi. Beberapa profesion, seperti pilot, pemain besbol, atau pemain akrobat boleh jadi tidak sesuai untuk orang yang mempunyai kebiasaan ini. 



No comments: